![]() |
![]() |
30. Nov. 2007 - 19. Jan.
2008 verlängert bis 1.2.2008 |
![]() |
![]() |
Eröffnung: Freitag, 30. November 2007, 18:30 bis 22:00 Uhr
Politische Ikonografie meint die wissenschaftliche Erforschung politischer
Bilder, der sich die gleichnamige Forschungsstelle des kunsthistorischen
Seminars an der Hamburger Universität und namhafte Wissenschaftler von
Aby Warburg, Martin Warnke bis zu Horst Bredekamp und Michael Diers widmen,
zwecks der Analyse der Geschichte der Abbildung von Herrschaft und Staatstheorie,
sowie der gestischen Botschaften im Medienzeitalter, basierend auf den Hilfsmitteln
der Farbenlehre, Komposition und Bildrhetorik. Dahingegen hat der multimediale Ansatz des Leipzigers Paule Hammer (*1975 in Leipzig) einen fast provozierend Tenor, wenn er in einer unorthodoxen Mischung Wort und Bild, Akribie und Gestus, Zitat und Ironie einander gegenüberstellt, um Weltentwürfe zu schaffen, die den "Konflikt des Künstlers gegen sich selbst, (der) Kunst gegen die Wirklichkeit und gegen die Wirklichkeit der Kunst" demonstrieren (Maik Schlüter). Beziehungsgefüge finden sich auf den Seiten des Künstlerbuches ebenso wie auf der gleichnamigen Leinwand „Sozialbeziehungsbild“. Ein Netzwerk verschiedenfarbiger Linien adaptieren soziale Strukturen des Künstlers und setzten sich in einem weitergedachten Beziehungsgeflecht von Punkten/ Personen fort und in einem Gesellschaftsbild zusammen, verdichten sich und werden so zu einer Art Geäst ähnlich dem des Stammbaumes, einem Pfad, auf dem Personen auf eine Person zurückgeführt werden. Dem heraldischen und ikonografischen Diskurs hat sich der Berliner Dennis
Rudolph (*1979 in Berlin) verpflichtet, um basierend auf den ebenso tradierten
Medien der Kunst und Propaganda in Form von Radierung und Malerei seiner
Mission einer neuen Kunstreligion Ausdruck zu verleihen. seine Adaption von
C.D. Friedrichs "Eismeer" wird von einem dunklen Wolkenwirbel überschattet,
aus dessen Mitte ein hoffnungsvoller Erleuchtungsschein durchbricht, konterkarriert
von einem aufgespießten Stahlhelm im Bildvordergrund, der die demokratisch-liberale
Haltung seines Betrachters provoziert.
english version Political Iconography means the scientific investigation of political images. The homonymous tutorial for Art History at the University Hamburg as well as well-known scientists e.g. Aby Warburg, Martin Warnke, Horst Bredekamp and Michael Diers analyze the history of illustrating governance and the theory of states, gestures of messages in the era of media, based on the tools of chromatics, composition and the rhetoric of the image. The motivation to curate an exhibition on the subject of Art and Politics results from the recently perceivable change from the so called “retreat into privacy” to the formation of little circles of attitudes. The scientific analyis of historic, cultural and political motifs also serves the invited international young artists to develope statements, reviews or projections of utopia. Comparable to the transdisciplinary sciences the arts are dealing with the visual strategy of combining history and topicality, the oscillation between the different media and genres. The South African artist Wim Botha (* in 1974, Pretoria) builds up fascinating installations of sculpture and prints, reflecting the motive of mortality through the visualization of power and religion, in order to redetermine the for hundreds of years effective ideology concerning the attitude for life and death. Referring to baroque stylistic elements Botha’s threads on the subject of life are set into the context of here and there, modernity and history, the momentariness of the individual contra the symbols of power. Some of the works of the Leipzig based artist Paule Hammer (* 1975, Leipzig) carry a nearly provocative tenor. He contrasts in an nonorthodox mixture the word to the picture, the meticulousness against gesture, quotation against irony, to create a world concept demonstrating the “conflict of the artist against himself, of the art against reality as well as against the reality of arts” (Maik Schlüter). In the show Hammer presents personal as well as political engaged of “connections”, in medium of painting and collage on paper. Obviously there is a network of odd lines adapting the social structures of the artist. Points=Persons and Lines=connections assemble into a family tree alike construction within its traces the recipient can attempt his own reconstructions. The heraldic and iconografic diskussion is significant for the work of Dennis Rudolph (* 1979, Berlin). Based on the antiquated media of art and propaganda the artist works with etchings and painting to express his mission of a new religion of art. His adaption of C. D. Friedrichs “Ice sea” in the middle of painting is shadowded by a dark whirl of clouds which itself is penetrated by a by a hopefully glow of illumination. This scene is foiled by spiked steel helmet visible in the foreground of the painting to provoke the democratic- liberal attitude of the recepiecent. Svätopluk Mikyta (* 1973, Cadca) has chosen the motif of mass movement
as a subject of his work. Referring to socialist roots the artist deals with
oversubscription of book prints with the picture of the Spartakiad as an
socialist answer on the Olympic Games as well as an example for geometric
formations. Within these formations the individual is subsumed under the
crowd. Mikyta uses the medium of subscription as an expression of the political
manipulation of images, but besides because of its psychological quality. |